All denna hets

 
För någon vecka sedan kom jag hem från ett intensivt, men ett bra spinningpass. När jag väl la mig i sängen, nyduschad och redo för att hälsa på den kommande sömnen, kom jag på att tänka på hur atmosfären under passet var. Det lät lite såhär;
 
"Ja, så vårt mål är att bränna 200 kalorier på 20 minuter! Ni killar och de lite längre har nog kommit halvvägs, men vi lite kortare kan lägga i ett krut vaaa?"
 
eller
 
"NU KÖR VI TILLS VI SPYYR!!!"
 
Inte så jättehärligt va? Första tanken som slog mig var faktiskt förakt mot mig själv som faktiskt tog åt sig dessa ord som uttalades. De slant in i mig och triggade igång min fysiska aktivitet. Det funkade för mig. Jag tog åt mig. Men är det så konstigt?
 
Detta med kalorier, ska man börja där. Jag hade turen av att bringa med mig en lat sida till min ätstörning. Jag orkade inte tillämpa räkning i allt jag åt. Att räkna kalorier var och är inte någonting jag sysslade med. Samma gäller vid kräkningar. Givetvis hade jag en uns av vad specifika produkter innehöll. Men det utvecklades aldrig något kontrollbehov kring det. Jag var dock ett undantag, tyvärr. Det är många som har denna räkning och dessa spyor som en regelbunden rutin i sin vardag. De har denna extrema och ohälsosamma kontroll som på senare dagar kan förinta en stor del av en unik personlighet. Tragiskt är verkligen ett begrepp kan beskriva vad detta är.
För någon månad sedan kom jag över en artikel på DN. Där hävdar man att ätstörningar har ökat med 37%(!) de senaste fem åren. Vad kan detta bero på?
 
Visst är dessa fraser syftade för en ren pepp och ska vara tänkt som en ren motivation för att få de på passet att faktiskt utföra något arbete och känna sig nöjd efteråt. Men att hänvisa till att kämpa för varje kalori och för att tillslut må dåligt känner jag inte är riktigt hållbart.
 
Tänk er alla män och kvinnor som lever med någon form av kroppskomplex. Tyvärr är det rätt många som gör det. Att tillämpa siffror som mäter och avgör vad man "kan" äta och "ska" förbränna är inget riktigt ting att vifta med som en målgång. Det min spinninginstruktör gjorde, säkert utan att skada, var att använda vikt- och förbränningshets som ett lockbete. En kalori är en kalori. Det finns klart och tydligt presenterat på Wikipedia;
 
"En kalori är ett mått på den energi som krävs för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celcius."
Punkt. Det ska inte vara mer än så.
 
Detta får avrunda min onsdag. Nu ska jag gräva in mig i mina fysikstudier som handlar om vaddå?
Jo men är det inte just kalorimetri.
Ironin.
 
 
// Tycker att denna video beskriver (riiiiiktigt kortfattat) hur det faktiskt kan vara. Dålig kvalité, men värd att se //

  0 kommentarer på "All denna hets"


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-post:

Bloggadress:

Kommentar:

Follow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on BloglovinFollow on Bloglovin


Hej, mitt namn är Juliana och jag är bosatt i Stockholms innerstad. Här skriver jag om inspiration, mina tankar, min vardag, kost och träning och mitt intresse för foto.

+ Följ mig på Bloglovin
Kontakt:
  • [email protected]







    Design laget av Julie Viktoria